Co to jest rower trekkingowy?
Rower trekkingowy to swego rodzaju hybryda. Łączy w sobie najlepsze cechy rowerów szosowego, miejskiego i terenowego. Wszystko po to, by stał się wygodnym i uniwersalnym środkiem transportu oraz dawał przyjemność podczas jazdy rekreacyjnej. Możesz go spotkać również pod nazwą rower turystyczny — bo takie jest jego pierwotne zadanie. Ma służyć do przemieszczania się na długich dystansach z dodatkowym obciążeniem w postaci bagażu.
Alternatywą dla „wołu pociągowego”, jak często określa się rowery trekkingowe, jest cross. Rower, który swoją budową bardziej przypomina rower górski. Bezpośrednim nawiązaniem do MTB są tu opony terenowe i bardziej „agresywna” geometria ramy. Rower crossowy to dobry wybór dla osób, które chcą jeździć na jednośladzie po mieście i w terenie.
To spore wymagania, więc szukając dobrego roweru trekkingowego czy crossowego spodziewamy się, że cena będzie wysoka. To mit, który za chwilę obalimy prezentując rowery crossowe i trekkingowe polskiego producenta.
Na co zwrócić uwagę przy wyborze roweru trekkingowego?
Główne kryteria wyboru jednośladu powinny odzwierciedlać Twoje potrzeby. Jeśli jeździsz głównie po asfalcie i ścieżkach utwardzonych, chcesz przemieszczać się szybko, ale wygodnie — to idealnym wyborem będzie rower trekkingowy. Jego konstrukcja została pomyślana tak, aby rowerzysta przyjmował wygodną, niemal wyprostowaną pozycję do jazdy. Rama powinna być sztywna, ale lekka, by manewrowanie z obciążeniem było łatwiejsze. Tabou stosuje ramy z hydroformowanego aluminium, które spełnia oba kryteria. Co więcej — polski producent daje na ten komponent dożywotnią gwarancję.
Kompozycja osprzętu w rowerach Tabou Kinetic składa się z komponentów Shimano. W modelu roweru trekkingowego Kinetic 6.0 znajdziesz napęd z grupy Deore — wysoko ocenianej za niezawodność i trwałość. Do tego hamulce tarczowe hydrauliczne tego samego producenta. Staranną konfigurację uzupełnia amortyzator powietrzny z blokadą na kierownicy. Wybierając Kinetica 6.0 będziesz jeździł na oponach Schwalbe — z wydajną ochroną przeciwprzepięciową i bieżnikiem zaprojektowanym tak, by rozwijały duże prędkości.
Warto zauważyć, że rower trekkingowy kupujemy z pełnym wyposażeniem. Mamy tu na myśli pełne oświetlenie zgodne z przepisami, bagażnik, stopkę i osłonę łańcucha. W przypadku rowerów Tabou to wszystko jest w standardzie — można prosto ze sklepu jechać na wyprawę. Dodatkowo na ramie mamy otwory umożliwiające zamontowanie uchwytów na bidon.
W przypadku rowerów trekkingowych dużą rolę odgrywa wydajna amortyzacja — również na sztycy podsiodłowej i konstrukcja samego siodełka. Rower przeznaczony do pokonywania długich tras powinien zapewniać komfort jazdy przez długie godziny. Siodełko turystyczne na amortyzowanej sztycy to najlepszy wybór dla tej grupy sprzętowej.
A może rower crossowy?
Jak już wiesz ze wstępu — rower crossowy również jest bardzo uniwersalną maszyną, ale bardziej skłania się ku MTB. O ile rower trekkingowy ma więcej cech szosówki, to cross oferuje jeszcze szerszy zakres funkcjonalności. Czego możesz oczekiwać od roweru crossowego? Wydajności i wszechstronności — tutaj masz sporą dowolność, jeśli chodzi o wybór trasy. Jak to osiągnięto?
Przyjrzyjmy się rowerom Tabou z linii Flow. Gdy porównamy geometrię ram to na pierwszy rzut oka widać, że na rowerze crossowym będziemy siedzieć delikatnie pochyleni. Taka pozycja do jazdy ułatwia pokonywanie zróżnicowanych tras — pomaga na podjazdach. Nie wyklucza też jazdy na dłuższych dystansach. Gdy planujesz jeździć dużo warto przyjrzeć się siodełku. Polski producent rowerów wybrał do swojego topowego crossa siodełko włoskie — kultowej marki Selle Royal. Żelowe siodełko to dobry wybór — dopasuje do anatomicznych kształtów ciała i zapewnia wygodne podparcie.
Osprzęt bazuje na Shimano Deore — w modelu Flow 6.0 masz pod ręką aż 30 biegów. Zatem sprzęt oferuje nam bardzo wydajne wsparcie w terenie, a na szosie będzie można dobrze się rozpędzić. Hamulce tarczowe hydrauliczne — ten komponent jest jak najbardziej uzasadniony — zapewni Ci bezpieczeństwo bez względu na pogodę i trasę, jaką wybierzesz. Manewry na nierównych trasach ułatwi powietrzna amortyzacja przedniego widelca i opony o wyraźnie terenowym zacięciu.
Rower crossowy, w przeciwieństwie do turystycznego nie posiada pełnego wyposażenia w standardzie. Z przydatnych w trasie akcesoriów mamy wyłącznie stopkę (nie wszyscy producenci ją dodają — Tabou tak). Ponadto rama roweru Tabou Flow jest przygotowana do tego, by zamontować na niej uchwyty na bidon lub klasyczny bagażnik i błotniki. Otwory montażowe nawiercone są w miejscach odpowiadających standardowym wymiarom mocowań. Zatem możesz go wyposażyć w takie akcesoria, jak zechcesz.
Ile kosztuje dobry rower trekkingowy, a ile crossowy?
Dziś na dobrze wyposażony rower trzeba przeznaczyć kilka tysięcy złotych. Jeśli chcemy kupić solidny sprzęt to nie warto oszczędzać na osprzęcie czy kołach. Znane marki oferuję rowery crossowe i trekkingowe w bardzo zróżnicowanych cenach, ale jedno jest pewne — te najlepiej wyposażone są po prostu drogie.
Nie warto wybierać słabszego roweru, aby zmieścić się w budżecie. Lepiej sprawdzić ofertę rodzimych producentów. Dlaczego? To proste — musisz wiedzieć, że producent oferuje wyłącznie własną ramę, ewentualnie kilka dodatkowych elementów wyposażenia. Układ napędowy, hamulcowy, amortyzacja — te zbudowane są z części produkowanych przez inne firmy. Dlatego warto porównać nie tylko ceny rowerów, ale również każdy element wyposażenia. Może się bowiem okazać, że za świetnie wyposażony rower trekkingowych zapłacisz niewiele ponad 4000 zł, a za mocnego crossa 4500 zł. Takie ceny za swoje topowe modele oferuje polska marka Tabou. Warto zapoznać się z ich ofertą jest bardzo zróżnicowana, jeśli chodzi o ceny poszczególnych modeli i ich wyposażenie.