Porady rowerowe

Piasty rowerowe – co trzeba wiedzieć o ich budowie i zastosowaniu

piasty rowerowe

Wielu właścicieli rowerów poszukuje prostego sposobu na poprawę jakości jazdy. Kluczem do sukcesu są piasty rowerowe, które zdecydowanie wpływają na komfort poruszania się rowerem. Dotyczy to zarówno również konstrukcji amatorskich, jak i profesjonalnych, przeznaczonych do sportów rowerowych. Czym są piasty rowerowe, jakie są rodzaje i jakie mają zastosowanie? Przybliżamy najważniejsze fakty.

Co to jest piasta rowerowa?

Jeśli wskazać jeden najważniejszy i centralny element koła to jest nim piasta rowerowa. Nie przykuwa uwagi w takim stopniu, jak pozostałe, bardziej widoczne części roweru, ale jej rola jest kluczowa. To właśnie piasta rowerowa odpowiada za płynny obrót koła. Im lepszej jest jakości, tym większą przyjemność z jazdy będziemy czerpać. Piasty rowerowe znajdują się w przednich i tylnych kołach. Jednak różnica pomiędzy tymi dwiema konstrukcjami jest zasadnicza. Piasty rowerowe mogą się również różnić wielkością, zastosowanymi materiałami oraz łożyskami. Spróbujemy przybliżyć te szczegóły.

Piasty rowerowe – podstawowe rodzaje

Jedna z najbardziej podstawowych piast to piasta rowerowa przednia. Jest ona stosunkowo prosta w budowie – to aluminiowy korpus z wewnętrznym otworem, przez który przechodzi oś mocująca koło do ramy. Po obu stronach piasty znajdują się kołnierze służące do montażu szprych. Piasta rowerowa posiada jeszcze łożyska, po jednym z każdej strony. One również wpływają na jakość jazdy, ale o tym później.

Piasty rowerowe tylne to mechanizmy bardziej zaawansowane. Są większe od przednich i inaczej wyważone. Wiele nowoczesnych piast wykorzystuje bębenek z zapadkami, na którym umieszczana jest kaseta z zębatkami. To ona jest odpowiedzialna za przeniesienie napędu, a zatem i cała piasta rowerowa tylna jest poddawana znacznie większym obciążeniom, niż jej przednia odpowiedniczka.

Piasty rowerowe dynamicznie rozwijają się wraz z techniką rowerową. Dlatego większość piast posiada również specjalne otwory do zamocowania hamulców tarczowych, to rozwiązanie pojawiło się w miarę upowszechnienia się hamulców tarczowych nawet w nieco tańszych konstrukcjach.

Piasty rowerowe możemy podzielić również pod względem materiałów, z których zostały wykonane. Najpopularniejszym materiałem jest bezsprzecznie aluminium. Jest ono łatwo dostępne, odznacza się bardzo dobrymi właściwościami wytrzymałościowymi i jest relatywnie tanie. Piasty aluminiowe są sztywne i trwałe. Co więcej, uznani producenci dbają o staranny dobór stopów przeznaczonych do produkcji. To zwiększa niezawodność i zmniejsza ryzyko pęknięcia piasty. Na rynku są również do nabycia piasty stalowe, które charakteryzują się dużą odpornością, choć są nieco bardziej masywne. Z droższej półki możemy sięgnąć po piasty rowerowe wykonane z ultra wytrzymałego tytanu lub też stopów chromowo-molibdenowych Cro-Mo, które imponują lekkością przy zachowaniu pożądanej sztywności.

W jakich rowerach znajdują zastosowanie piasty rowerowe?

Piasty rowerowe znajdują zastosowanie we wszystkich typach rowerów. Warto jednak podkreślić, że każdy rodzaj jednośladów wymaga innych piast, dostosowanych do dominującego stylu jazdy i warunków użytkowania.

I tak na przykład właściciele rowerów górskich i crossowych doceniają zalety piast wysokiej jakości, dostępnych w wielu modelach i rozmiarach. W jednośladach poddawanych większym naprężeniom w czasie jazdy, jak np. rowery MTB, zaleca się piasty rowerowe z aluminium i stalowe ze względu na ekstremalne warunki, w jakich pracują. Wybierając piastę do roweru, należy określić styl jazdy, ale też trzeba pamiętać o właściwych wymiarach, aby uniknąć niepotrzebnych zwrotów towaru.

Z kolei do rowerów szosowych, które z założenia pokonują większe dystanse, preferowane są piasty lżejsze i obliczone na dłuższą żywotność. Aby zmniejszyć wagę piast, konstruktorzy redukują np. liczbę szprych w kołach, które stawiają również mniejszy opór na trasie. Dzięki temu piasty rowerowe szosowe mogą być naprawdę ultralekkie.

Z jakimi łożyskami współpracuje piasta rowerowa?

Piasty rowerowe wykorzystują obecnie dwa najpopularniejsze rodzaje łożysk. Klasyczne i starsze rozwiązanie to łożyska kulkowe, które mają swoje zalety np. przystępna cena, ale też trzeba pamiętać, że są one bardziej podatne na penetrację przez kurz i piach z drogi, co może się przyczynić do ich awarii lub całkowitego uszkodzenia. Łożyska kulkowe można wprawdzie w miarę łatwo oczyścić w warunkach domowych, ale ich ponowne złożenie i dopasowanie może przysporzyć problemów osobom, które nie mają wprawy w naprawach mechanicznych.

Bezpieczniejsza i pewniejsza jest piasta rowerowa oparta na łożyskach maszynowych. Ich serwisowanie jest ograniczone do minimum, a w przypadku defektu, wymieniamy cały element. Piasty rowerowe wykorzystujące łożyska maszynowe mają lepsze parametry i osiągi niż te wyposażone w klasyczne klasyczne łożyska, ale pamiętajmy, że wysoka jakość jazdy wiąże się z wyższymi kosztami zakupu.

Rynek oferuje bogaty wybór piast rowerowych przeznaczonych do wszystkich typów rowerów. Nowoczesne piasty rowerowe marki Bitex to zaawansowane konstrukcje, które pozwalają osiągać lepsze wyniki, a do ich produkcji wykorzystywane są najnowsze technologie precyzyjne, zwiększające trwałość i dokładność wykonania. Jeśli planujemy wymienić piasty w naszym jednośladzie, warto wybrać model dostosowany do naszych potrzeb i oczekiwań.

artykuł sponsorowany

Oceń
[Total: 1 Average: 5]